Het kabinet weigert tot nu toe bewapende particuliere beveiligers op schepen toe te staan. Landen als Denemarken, Spanje en Noorwegen staan dat wel toe. Onlangs is daar het Verenigd Koninkrijk bij gekomen. Nederlandse reders vrezen dat daardoor hun schepen steeds meer in beeld komen als doelwit van kapers in de Indische Oceaan. Het ministerie van Defensie wil volgend jaar wel 50 teams mariniers inzetten om ,,kwetsbare” Nederlandse schepen te beschermen, maar volgens de reders is dat niet toereikend.
Een woordvoerder van Jumbo Shipping zei ,,de laksheid en onwil” van de Nederlandse regering zat te zijn. ,,Wij hebben de plicht om onze mensen te beschermen.” De rederij, die met 12 schepen zware lading als hijskranen en materieel voor de olie-industrie vervoert, verwacht aan het eind van deze maand op een eerste schip bewapende beveiligers aan boord te nemen.
Begrijpelijk
Kroon Shipping kondigde woensdag als eerste aan het verbod op bewapende particuliere beveiligers te gaan trotseren. De Zeeuwse reder wil ze inzetten op een nieuwe tanker die begin volgend jaar vanaf een werf in Zuid-Korea door het risicogebied in de Indische Oceaan naar Europa vaart.
Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) zei in een reactie de betrokken reders ,,heel goed” te begrijpen. ,,Werknemers hebben de plicht om hun personeel tegen gevaarlijke situaties te beschermen.” De brancheorganisatie dringt er bij het kabinet al lange tijd op aan om het verbod op te heffen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl